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Eine WM in Katar: Wie konnte es dazu kommen? Als der Weltfußballverband FIFA die Vergabe der Fußballweltmeisterschaft 2022 nach Katar bekanntgab, machte sich bei vielen Beobachter*innen Ungläubigkeit breit. Das kleine Ausrichterland war kaum als Fußballhochburg bekannt, die klimatischen Bedingungen machten ein Großsportereignis während der Sommermonate unmöglich, die FIFA-internen Berichte bewerteten Katar als Gastgeberland ebenfalls vergleichsweise … "Korrupt, aber stabil: Die FIFA als „politische Maschine“" weiterlesen
Abstract The obesity crisis and health inequalities among children have directed the attention of policymakers to school-based interventions. Accordingly, the state government of North Rhine-Westphalia commissioned a pilot project amongst daily PE classes in primary schools. An evaluation study was conducted testing 520 children from seven project schools and 142 children from non-project schools over a four-year period. Body mass index (BMI) served as an indicator of the children's health status. Further health-related aspects were measured in terms of motoric capacities. Moreover, sports club participation was measured. The results suggest that the daily PE class does not represent a universal remedy for specific health deficits. However, disadvantaged children - in particular girls - might benefit from school-based interventions.
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Die Fußball-WM der politischen Symbolik Eine bei der Hymne schweigende iranische Mannschaft; englische Fußballer, die sich zum Anpfiff gegen Rassismus niederknien; Dänen, die in schwarzen Shirts trainieren, der Farbe der Trauer; die DFB-Elf, die sich den Mund zuhält; zahlreiche arabische Zuschauer*innen mit "Free Palestine"-Zeichen – so viele politische Gesten wie bei dieser WM gab es … ""Sport and politics don't mix", oder etwa doch?" weiterlesen
Obwohl sich das Bundesverfassungsgericht stets darum bemüht hat, die Staatsferne und Programmautonomie der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten verfassungsrechtlich zu stärken, hat die deutsche Medienpolitik 2004 ein langwieriges Ringen um die Gebührenerhöhung für den öffentlich-rechtlichen Rundfunk ab 2005 erlebt, die in eine politische Gebührenfestsetzung mündete. Dabei haben die Länder als medienpolitische Akteure erhebliche rechtliche und politische Risiken für eine nach Ansicht vieler Kritiker marginale Reduzierung der Gebührenerhöhung auf sich genommen. Während die Rundfunkanstalten in der politischen Gebührenentscheidung die ungerechtfertigte, standortpolitisch motivierte Beschädigung eines vorbildlichen Gebührenfestsetzungsverfahren erblicken, interpretiert der Autor, Mitarbeiter eines Mitglieds der Kommission zur Ermittlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten (KEF), die Gebührendebatte im hier vorgelegten Arbeitspapier als Ergebnis einer Kumulation von Steuerungsproblemen im öffentlich-rechtlichen Rundfunk, die unter den institutionellen Beschränkungen, denen die Medienpolitik der Bundesländer unterliegt, nicht effizient bearbeitet werden können. Daher besteht der wesentliche Steuerungsimpuls der re-politisierten Gebührenentscheidung seiner Ansicht nach auch nur in einer Festschreibung des Status quo. Die "Europäisierung" der Gebührenauseinandersetzung wäre dann notwendige Folge der institutionellen Restriktionen der deutschen Medienpolitik und könnte in einer weitreichenden Revision des nationalen Regulierungsregimes münden. Am Ende könnten sich die Länder als die großen Verlierer herausstellen
In: European journal for sport and society: EJSS ; the official publication of the European Association for Sociology of Sport (EASS), Band 15, Heft 2, S. 207-209
This case study takes the rise and fall of licence fee indexation within German public service regulation as an example and traces mechanisms of re-politicization of independent regulatory agencies (IRAs). According to the evidence, agency contestation is likely when: (1) administrative cultures result in incoherencies in institutional design; (2) IRAs deal with redistribution; (3) conflicts about principles of regulation persist; (4) IRAs pursue one particular regulatory ideology; (5) controversial regulatory output is highly visible; and (6) affected interests are not given a say. The article points to the relevance of new regulatory technologies that are likely to embody regulatory bias. Moreover, it seems that successful contestation of IRAs requires the conjunction of escalating factors. Nevertheless, such contestation might not result in a return to old modes of command and control. Adapted from the source document.
The article takes on the recent criticism about excessive determinism in institutionalist research in comparative political economy. It is argued that institutionalist reasoning holds too strong assumptions about the existence of self-reinforcing features of institutional configurations. In particular, such features are unlikely to be found in institutional configurations in domains shaped by competing logics. For such sectors, a 'more political' theory of institutional dynamics referring to the coalitional base of institutional configurations and stabilising efforts by political elites seems more appropriate. The paper provides empirical support for these claims by a comparison of the dynamics of the British and German football industries. Adapted from the source document.
Ein zentrales Theorem der Governance-Forschung ist, dass die zunehmende Involvierung privater Akteure in die Lösung kollektiver Probleme als funktional anzusehen ist, weil Steuerungs- und Koordinationsleistungen privater Akteure die sinkende Steuerungskapazität des Nationalstaates kompensieren können. Diese positive Bewertung des sich wandelnden Verhältnisses zwischen staatlicher Intervention und gesellschaftlicher Selbststeuerung hat der Governance-Forschung jedoch den Vorwurf eingebracht, einem Problemlösungsdenken verhaftet zu sein, das die Legitimationsprobleme dieser Entwicklung ausblendet. Der vorliegende Beitrag greift diese Kritik auf und führt sie insofern weiter, als er danach fragt, welche neuen Einsichten der Governance-Begriff für die Analyse der Dynamik von Governance-Regimen liefert und welche impliziten normativen Vorstellungen mit der Governance-Perspektive verbunden sind. Es wird argumentiert, dass der Problemlösungsbias der Governance-Theorie dazu führen kann, (1) dass wesentliche Elemente der Dynamik von Governance-Regimen ausgeblendet werden und (2) dass Verschiebungen in Governance-Regimen als funktional und damit normativ gerechtfertigt erscheinen. Diese Argumente werden anhand einer empirischen Fallstudie verdeutlicht, nämlich der einschneidenden Veränderungen in der US-amerikanischen Copyright-Gesetzgebung durch den "Digital Millennium Copyright Act" (DMCA) von 1998. (ICI2)
Despite the fact that the Federal Constitutional Court (BVerfG) has always tried to strengthen the political independence and autonomy of public service broadcasting (PSB), German media regulation has witnessed an extended battle royal over an increase in the PSBs' licence fee. Apparently in order to achieve only a marginal reduction in the increase, the Länder have jointly violated constitutional law. This article interprets the debate over the increase as the consequence of institutional rigidities within German broadcasting regulation that favour the occurrence of regulatory problems in the PSB sector. The Länder are locked in nested games and, therefore, are forced to make what appears for outside observers to be sub-optimal choices. The institutional rigidities of German broadcasting regulation may provoke Länder critical of the current PSBs' strategies to employ severe structural interventions into the PSB sector. In the end, the institutionalised bias of German broadcasting regulation in favour of PSB may also account for a partial Europeanisation of the policy domain because they inspired commercial broadcasters to engage in 'arena shopping'. (German Politics / FUB)
Despite the fact that the Federal Constitutional Court (BVerfG) has always tried to strengthen the political independence & autonomy of public service broadcasting (PSB), German media regulation has witnessed an extended battle royal over an increase in the PSBs' licence fee. Apparently in order to achieve only a marginal reduction in the increase, the Lander have jointly violated constitutional law. This article interprets the debate over the increase as the consequence of institutional rigidities within German broadcasting regulation that favour the occurrence of regulatory problems in the PSB sector. The Lander are locked in nested games &, therefore, are forced to make what appears for outside observers to be sub-optimal choices. The institutional rigidities of German broadcasting regulation may provoke Lander critical of the current PSBs' strategies to employ severe structural interventions into the PSB sector. In the end, the institutionalised bias of German broadcasting regulation in favour of PSB may also account for a partial Europeanisation of the policy domain because they inspired commercial broadcasters to engage in "arena shopping". Figures. Adapted from the source document.